�Editor'den
�Windows G�ncelleme
�Long Reach Ethernet
�Bilgisayar ve Sa�l�k
�Bili�im Sekt�r�
 MS&PHD Kay�tlar�
 ".tr" Alan Ad�
 Seminer Kay�tlar�
�Komiklikler
�B�DB'den Haberler
�CISN Ar�iv
�Geribildirim


Computing & Information Services Newsletter
Biliþim Sektörü'nde Yönetici Olmak
     
 

Ýnsanlara öncülük etmek için yanlarýnda yürü; çünkü en iyi liderler, varlýklarý hissedilmeyenlerdir. Daha az iyisi, insanlarýn hayran olup övdükleridir. Daha da az iyisi, insanlarýn korktuklarý ve hiç iyi olmayan, insanlarýn nefret ettikleridir. En iyi liderlerin iþi tamam olduðunda insanlarýn diyecekleri þey þudur: "Bunu biz yaptýk." Leo-Tsu (1)

Þu sýralar en sýk duyduðumuz cümlelerden biri: "Bu ülkenin iyi liderlere, iyi yöneticilere ihtiyacý var."; iyi yönetime duyulan ihtiyaç en çok da kriz zamanýnda duyuluyor. Bu dönemlerde 'iyi' yöneticiler vizyonlarý, yönlendirme, motive etme yetkinlikleri ve sakinleþtirici yapýlarýyla öne çýkýyorlar. Liderlik ve yönetim becerileri ile ilgili yapýlan bir çok araþtýrma bulgularýna göre; kendini geliþtirmeye açýk olma, her alanda, ama özellikle yönetici olunan sektörde, yenilikleri takip etme, sorgulamaya ve deðiþime açýk olma, bilgi paylaþýmýna önem verme ve her çalýþana özel ilgi gösterme öne çýkan baþlýklar. Bu sonuncu baþlýk kanýmca yeni yöneticinin en belirgin özelliklerinden biri olmalý. Niye mi?

Biliþim Çalýþaný ve Biliþim Yöneticileri: CISN'in bir önceki sayýsýnda biliþim personelinin temel bir kaç özelliðinden bahsetmiþtik. Biliþimcilerin çoðunlukla iyi eðitimli, teknoloji ile uðraþmayý yaþamak için bir araç deðil çoðunlukla bir amaç olarak gören, teknolojinin sürekli yenilenen ve hýzlanan doðasýna ayak uydururken diðer insanlarýn, kurumlarýn ve kurallarýn duraðanlýðýna ve yavaþlýðýna çoðu zaman tepki duyan insanlar olduðunu yazmýþtýk. Bu çalýþanlarla 'varlýðýnýzý hissettirmeden yanlarýnda yürümek' gerçekten zor. Býrakýn yürümeyi onlara yetiþmek için koþmanýz gerekiyor. Aynen bir orkestra þefi gibi, tek baþlarýna dahi harikalar yaratan bu 'müzisyenleri', tek bir eseri, belli kurallar içinde çalmalarý için koordine etmeniz, viyolonsel çalmayý bilmeseniz de, viyolonselin tüm orkestra içindeki yerini, görevini, bütüne katkýsýný özümsemiþ olmanýz gerekiyor.

Borusan Flarmoni Orkestrasý Þefi Gürer Aykal baþarýlý bir orkestra yöneticisini þöyle tanýmlýyor: "...Bir þef ekibinden iyi performans bekliyorsa kendisinin de en az onlar kadar iyi olmasý gerekir. Bu durum þirket yöneticileri için de geçerli. Bir yöneticinin çalýþanlarýn görev ve sorumluluklarý ile ilgili çok geniþ bilgiye sahip olmasý gerekiyor...[Orkestra içinde] her üye kendi müzik dünyasýný yansýtýr. Burada orkestra þefine büyük görev düþer." (2)

Çalýþanla yakýn iletiþim ve samimi iliþki kurmak iyi yönetici özelliklerinin olmazsa olmazlarý arasýndadýr. Bu yönde belirtilen yönetim tekniklerinden biri "Yürüyerek Yönetmek", bir diðeri ise "T-Biçimli Yönetici" olmaktýr. Yürü ve yönet tekniðinin temelini yöneticinin ofisinden çýkýp kurum içinde dolaþmasý, çalýþanlara ilgi göstermesi oluþturuyor. T-biçimli yöneticilerse deneyimlerini, bilgilerini ve fikirlerini tüm kurum içinde paylaþýrken (T'nin yatay çizgisi) bir yandan da kendi departmanlarýnýn performanslarýný geliþtirmeye kendilerini adýyorlar (T'nin dikey çizgisi). Tüm kurum içinde hem yatay hem dikey iletiþimi arttýrmak hiç kolay deðil ama nasýl yetkin bir orkestra þefi karþýsýndaki tüm müzisyenleri yönlendirirken arkasýndaki seyirciyi de bu bütüne katabiliyorsa, bir þirket yöneticisi de kurum içinde bu uyumu saðlayabilmelidir. Genel yönetim becerilerinin yanýnda, Ýnsan Kaynaklarý yöneticilerinde bir takým diðer bilgi becerilerin de bulunmasý gerekiyor.

Biliþim Sektöründe Ýnsan Kaynaklarý (ÝK) Yöneticisi Olma: Kurumlarýn bir çoðunda ÝK Departmanlarý iþe alma ve yerleþtirme, eðitim, ücret yönetimi, performans ölçme ve deðerlendirme gibi tümüyle çalýþanlarý ilgilendiren bir çok alanda belirleyici ve yönlendirici konumda bulunuyor. Biliþim sektöründe nitelikli elemana duyulan ihtiyaç göz önüne alýndýðýnda bu elemanlarý bulmak ve elde tutmak baþlý baþýna bir 'üstün baþarý' olabiliyor. Bu nedenle ÝK Yöneticilerine, bu elemanlarýn görev tanýmlarýný, eðitim ve kariyer planlarýný yapmak ve bu konuda diðer departman yöneticilerine yardýmcý olmak için önemli görevler düþüyor. Biliþim personeli sadece yarattýðý katma deðerin karþýlýðý yüksek maaþlarý deðil ayný zamanda kapsamlý eðitim, iyi çalýþma koþullarý (yazýlým-donaným imkanlarý), esnek çalýþma saatleri ve rahat giyim kuþam ve kurallarla sýnýrlanmamýþ iþ alanlarý istiyorlar.

Biliþim sektöründeki deðiþikliklerin de ÝK yönetimi üzerinde önemli etkileri bulunuyor. 100 personele karþýlýk bir ÝK çalýþaný oraný yerini 150'ye 1'e býrakýyor. Bunu saðlayan en büyük etmen web teknolojisindeki geliþmeler. Bu inceltilmiþ ÝK modelinde vakit alan bir çok idari ve rutin iþ artýk web tabanlý sistemlerde çok daha hýzlý ve etkin bir þekilde çözümleniyor. Örneðin personel özlük bilgilerinin tutulduðu kalýn ve tozlu dosyalarýn yerini web tabanlý, sorgulamalara ve ihtiyaçlar doðrultusunda yeni moduller eklemeye uygun otomasyon sistemleri alýyor. Artýk iþe alma, kurum içi bilgi aktarýmý yapma, ÝK bilgi sistemi oluþturma gibi bir çok ÝK fonksiyonu intranetler ve/veya web tabanlý sistemler üzerinden yapýlabiliyor. Bu da ÝK'nýn iþ gücü planlama, ücret/performans yönetimi gibi stratejik fonksiyonlarýnýn öne çýkmasýný saðlayacak gibi gözüküyor.

Türkiye'de Yönetici Olmak Üzerine Bir Not: Türk kültürüne uyumluluk gösteren liderlik tipleri ile ilgili yapýlan bir araþtýrma (4) Türkiye'de en sýk rastlanan liderlik tipinin paternalist (babacan) ve otokratik özellikler olduðunu ortaya koymakta. Bu 'babacan' yönetici çalýþanlara bir aðabey ve yol gösterici konumdayken çalýþanlarýn da yöneticiye baðlýlýklarýnýn yüksek olmasý, yükümlülüklerini yerine getirmeleri bekleniyor.

ÝK yöneticilerinin çoðunun bayan olmasýný da bu paralel de düþünebilir miyiz dersiniz? Dertleþilen, sorun çözen ve yakýn olan bir anne?

Referanslar:
1. ODTÜ Ýþletme Topluluðu Glokal Dergisi, Bahar 2001, sayý 10, syf.18
2. Hürriyet Gazetesi, Ýnsan Kaynaklarý Eki, 9 Aralýk 2001, sayý:322
3. Hansen M. ve Oetinger B. "Introducing T-shaped Managers: Knowledge Manager's Next Generation", Harward Business Review, 2001
4. Aycan Z. (editör) "Türkiye'de Yönetim, Liderlik ve Ýnsan Kaynaklarý Uygulamalarý", Türk Psikologlar Derneði Yayýnlarý, 2000

Kaynaklar:
1. Capital Dergisi, Mayýs 2001, sayý:5
2. Wilson T. "Web Powered HR", Internet Week, sayý: 852, yýl:2001
3. Ambler S. "Some Helpful tips for Human Resource Specialists", Computing Canada, sayý: 22, yýl:1997

 
     
  - BAÞA DÖN -  
© 2001 METU CC
Design: CC - INFO