�Editor'den
�Windows G�ncelleme
�Long Reach Ethernet
�Bilgisayar ve Sa�l�k
�Bili�im Sekt�r�
 MS&PHD Kay�tlar�
 ".tr" Alan Ad�
 Seminer Kay�tlar�
�Komiklikler
�B�DB'den Haberler
�CISN Ar�iv
�Geribildirim


Computing & Information Services Newsletter
Yüksek Lisans ve Doktora Baþvuru Sisteminin Otomasyonu
     
  Süreç Basamaklarý
Eski ve Yeni Yüksek Lisans/Doktora Baþvuru Sürecinin Karþýlaþtýrýlmasý
Süreci Ýyileþtirme

Otomasyona geçilmeden önce ODTÜ'deki lisans ve doktora uygulamalarý baþvuru formalarý kullanýlarak yapýlmaktaydý. Bu sistemin bazý zorluklarý vardý. Mesela adaylar baþvuru yapmak için Üniversite'ye kadar gelmek zorundaydýlar, bölümle irtibat kurmadýkça veya sonuçlara dair mektuplarý almadýkça sonuçlardan haberdar olamýyorlardý. Dahasý, baþvuru bilgileri, merkezi bir yerde tutulmadýðý için bilgilerde tutarsýzlýk yaþanmakta, ayný bilgi birkaç defa farklý birimler tarafýndan girilmekte (öðrenci, enstitü, bölümler, Öðrenci Ýþleri Daire Baþkanlýðý gibi) ve bilgilere eriþilmesinde güçlük çekilmekte, bu da iþlemlerin uzamasýna sebep olmaktaydý.

Yeni sistem, enstitü tarafýndan hazýrlanmasýyla baþlayan, adaylarýn baþvuru formalarýný doldurmasýyla devam eden ve enstitü tarafýndan adaylara mektuplarýn gönderilmesiyle sona eren web tabanlý bir süreçtir. Þekil- 1'de süreç isimleri ve basamaklarý sýrasýlya gösterilmiþtir. Bu basamaklarýn açýklamalarýný bir sonraki bölümde bulabilirsiniz. Þekil-2 daha önceki Yüksek Lisans ve Doktora baþvuru sistemi ile ve otomasyona geçildikten sonraki baþvuru sistemini göstermektedir. Son bölüm, ise süreçte yapýlan iyileþtirmelere deðinmektedir.


Þekil 1: Yüksek lisans/doktora baþvuru sisteminin süreç basamaklarý.

Süreç Basamaklarý

Ýlk olarak, Enstitü son baþvuru tarihini girer, daha sonra, yüksek lisans, doktora, ikinci öðretim gibi baþvuru alacak programlarý belirler. Web sayfasýnýn hazýrlanmasý ve web sayfasýnda duyurusunun yapýlmasý da enstitünün sorumluluðundadýr.

Daha sonra, Adaylar baþvuru formunu doldururlar. Ýki temel bilgi girmeleri istenir. Bunlar baþvuranýn kiþisel bilgileri ve baþvuracaklarý program bilgileridir. Baþvuranýn kiþisel bilgileri bir kere girilmelidir; fakat baþvurulan her program için ayrý ayrý program bilgileri girilmelidir. Baþvuranýn kiþisel bilgilerinde, adaylarýn "Kiþisel bilgiler", "Akademik Bilgiler", "Mezuniyet Sýnavlarý", "Ýngilizce Sýnavlarý", "Ýþle Ýlgili Bilgiler"i doldurmasý beklenmektedir. Baþvurulacak program bilgilerinde "Program Bilgileri" (programýn ismi ve derecesi), "Tavsiyeler" (baþvuraný ODTÜ'ye kimin tavsiye ettiði), "Niyet Mektubu" ve baþvuranýn üniversitelerden talep ettiði "Mali Destek Türü" gibi bilgileri vermeleri beklenmektedir."

Son olarak aday, kendine ait bilgileri "Dondur"ur. Aday ne zaman "Dondur" düðmesine bassa, sistem baþvurunun tam olarak yapýlýp yapýlmadýðýný kontrol eder; eðer bütün bilgiler girilmediyse, sistem adayýn baþvuruyu dondurmasýna izin vermez. Baþvuru dondurulduktan sonra baþvuru bilgileri güncellenemez ya da silinemez. Baþvuru formunun bu son kopyasý basýlýr ve baþvuran tarafýndan imzalanýr. Bu baþvuru formu, gerekli belgelerle ya enstitüye getirilmeli ya da posta ile gönderilmelidir. Bundan sonraki süreç enstitüyü ilgilendirmektedir.

Enstitü ingilizce sýnavý sonucu/baþvurusu, mezuniyet sýnavý sonucu/baþvurusu, transkript, referanslar ve baþvuru ücreti gibi belgelerin denetlemesini yapar. Bütün belgelerin noksanlýðý denetlendikten sonra sistem enstitüye baþvuruyu onaylama iznini verir. Belgelerde eksiklik sözkonusuysa, baþvuru kabul edilemez.

Bütün baþvuru dosyalarý, baþvuru formlarý ve ilgili belgeler enstitü tarafýndan toparlandýktan sonra, bu belgeler deðerlendirmeler için bölümlere gönderilir.

Bölümler baþvuran aday hakkýnda karar verirler. Baþvuran aday KABUL EDÝLEBÝLÝR, REDDEDÝLEBÝLÝR, ya da BEKLETÝLÝYOR konumuna alýnabilir. Eðer bölüm baþvuraný kabul ederse, kabul edilme dönemini ve kabul yýlýný sisteme girer, ve baþvuranlara danýþman atar. Baþvuran aday kabul edildiðinde, adaya ODTÜ kimlik numarasý verilir ve otomatik olarak kayýt bilgisi girilir. Bölüm notlar üzerinde gerekli deðiþiklikleri de yapabilmektedir.

Deðerlendirme sürecinin sonunda, bütün baþvurular Enstitü Komitesine gönderilir. Eðer komite baþvuruyu kabul ederse baþvuran aday ODTÜ öðrencisi olur ve adaya kabul yazýsý gönderilir. Eðer baþvuru kabul edilmez ise, adayýn neden kabul edilmediðine dair bir yazý gönderilir. Her aday için mektup, adresleri ve gerekli bilgileri içerecek þekilde sistem tarafýndan yazýlýr. Enstitü, mektuplarý basar ve gönderir.

Eski ve Yeni Yüksek Lisans/Doktora Baþvuru Sürecinin Karþýlaþtýrýlmasý

Þekil-2: Otomasyondan önce ve sonra baþvuru sistemi.

Süreci Ýyileþtirme

Bu sürecin asýl amacý üretkenliði arttýrmak, hayatý kolaylaþtýrmak, coðrafi uzaklýðý ortadan kaldýrmak, insan faktöründen kaynaklanan yetersizlikleri azaltmak, bölümlerin iþ yüklerini hafifletmek ve form teslimi sýrasýnda bölümlerde ortaya çýkan iþ yükünü azaltmaktýr. Gerçekten de Yüksek Lisans ve Doktora baþvurularýnýn otomasyona geçirilmesinden sonra iþ yükünde ciddi bir azalma olmuþ ve süreç iyileþtirilmiþtir. Bu iyileþmeler þöyle sýralanabilir:

  • Bazý süreçler ortadan kalkmýþtýr:
    • Baþvuran aday tarafýndan veri tabanýna iþlendiðinde bu veri bütün taraflar tarafýndan kullanýlýr; bu yüzden ayný veriyi birçok defa girmeye gerek kalmamaktadýr.
    • Baþvuru bilgilerinin bir kopyasý sistemde bulunduðundan belgelerin ikinci bir kopyasýný almaya gerek kalmamaktadýr.
    • Kayýt bilgileri otomatik olarak yaratýlmaktadýr. Bu yüzden kayýt olacak kiþinin kayýt bilgisi girme süreci ortadan kalkmýþtýr.
  • Süreç durumu yakýndan takip edilebilmektedir:
    Veritabanýna ne zaman bilgi girilse; bölümler, enstitü ve Öðrenci Ýþleri Daire Baþkanlýðýnýn bu bilgiye eriþme olanaðý olacaktýr ve bu bölümler diðer bölümlerin baþvuranlar hakkýndaki kararlarýný takip edebileceklerdir. Baþvuranlarýn bilgilerini takip etmek daha kolay ve güvenilir hale gelecektir. Bunlarýn yanýsýra, baþvuran aday da kendi durumunun ne aþamada olduðunu takip edebilecektir.
  • Coðrafi uzaklýk ortadan kalkmýþtýr:
    Web tabanlý bir sistem olmasý sebebiyle adaylar baþvuru yapmak için üniversiteye kadar gelmek zorunda kalmayacaklardýr.
  • Bazý süreçler ardýl olmaktan çýkýp parallel süreçler haline dönüþmüþlerdir.
  • Süreç kýsaltýlmýþtýr.
  • Ýnsana dayalý iþ gücü azaltýlmýþtýr.
  • Kaðýt tüketimi azaltýlmýþtýr.
  • Süreç hýzlandýrýlmýþtýr.
  • Baþvuru formu teslimi sýrasýnda oluþan kuyruklar azaltýlmýþtýr.

Proje, tez protokolü giriþi ve tez danýþman atamasý, tez jüri atamasý, tez komite atamasý, ve bu sistemin "Öðrenci Ýþleri Bilgi Sistemi" ile bütünleþtirilmesi iþleriyle devam edecektir.

 
     
  - BAÞA DÖN -  
© 2001 METU CC
Design: CC - INFO