Süreç
Basamaklarý
Eski
ve Yeni Yüksek Lisans/Doktora Baþvuru Sürecinin Karþýlaþtýrýlmasý
Süreci
Ýyileþtirme
Otomasyona geçilmeden önce ODTÜ'deki lisans ve doktora uygulamalarý baþvuru
formalarý kullanýlarak yapýlmaktaydý. Bu sistemin bazý zorluklarý vardý.
Mesela adaylar baþvuru yapmak için Üniversite'ye kadar gelmek zorundaydýlar,
bölümle irtibat kurmadýkça veya sonuçlara dair mektuplarý almadýkça sonuçlardan
haberdar olamýyorlardý. Dahasý, baþvuru bilgileri, merkezi bir yerde tutulmadýðý
için bilgilerde tutarsýzlýk yaþanmakta, ayný bilgi birkaç defa farklý
birimler tarafýndan girilmekte (öðrenci, enstitü, bölümler, Öðrenci Ýþleri
Daire Baþkanlýðý gibi) ve bilgilere eriþilmesinde güçlük çekilmekte, bu
da iþlemlerin uzamasýna sebep olmaktaydý.
Yeni sistem, enstitü tarafýndan hazýrlanmasýyla baþlayan, adaylarýn baþvuru
formalarýný doldurmasýyla devam eden ve enstitü tarafýndan adaylara mektuplarýn
gönderilmesiyle sona eren web tabanlý bir süreçtir. Þekil- 1'de süreç
isimleri ve basamaklarý sýrasýlya gösterilmiþtir. Bu basamaklarýn açýklamalarýný
bir sonraki bölümde bulabilirsiniz. Þekil-2 daha önceki Yüksek Lisans
ve Doktora baþvuru sistemi ile ve otomasyona geçildikten sonraki baþvuru
sistemini göstermektedir. Son bölüm, ise süreçte yapýlan iyileþtirmelere
deðinmektedir.
Þekil 1: Yüksek lisans/doktora baþvuru sisteminin süreç basamaklarý.
Süreç Basamaklarý
Ýlk olarak, Enstitü son baþvuru tarihini girer, daha sonra,
yüksek lisans, doktora, ikinci öðretim gibi baþvuru alacak programlarý
belirler. Web sayfasýnýn hazýrlanmasý ve web sayfasýnda duyurusunun yapýlmasý
da enstitünün sorumluluðundadýr.
Daha sonra, Adaylar baþvuru formunu doldururlar. Ýki temel
bilgi girmeleri istenir. Bunlar baþvuranýn kiþisel bilgileri ve baþvuracaklarý
program bilgileridir. Baþvuranýn kiþisel bilgileri bir kere girilmelidir;
fakat baþvurulan her program için ayrý ayrý program bilgileri girilmelidir.
Baþvuranýn kiþisel bilgilerinde, adaylarýn "Kiþisel bilgiler",
"Akademik Bilgiler", "Mezuniyet Sýnavlarý", "Ýngilizce
Sýnavlarý", "Ýþle Ýlgili Bilgiler"i doldurmasý beklenmektedir.
Baþvurulacak program bilgilerinde "Program Bilgileri" (programýn
ismi ve derecesi), "Tavsiyeler" (baþvuraný ODTÜ'ye kimin tavsiye
ettiði), "Niyet Mektubu" ve baþvuranýn üniversitelerden talep
ettiði "Mali Destek Türü" gibi bilgileri vermeleri beklenmektedir."
Son olarak aday, kendine ait bilgileri "Dondur"ur. Aday ne
zaman "Dondur" düðmesine bassa, sistem baþvurunun tam olarak
yapýlýp yapýlmadýðýný kontrol eder; eðer bütün bilgiler girilmediyse,
sistem adayýn baþvuruyu dondurmasýna izin vermez. Baþvuru dondurulduktan
sonra baþvuru bilgileri güncellenemez ya da silinemez. Baþvuru formunun
bu son kopyasý basýlýr ve baþvuran tarafýndan imzalanýr. Bu baþvuru formu,
gerekli belgelerle ya enstitüye getirilmeli ya da posta ile gönderilmelidir.
Bundan sonraki süreç enstitüyü ilgilendirmektedir.
Enstitü ingilizce sýnavý sonucu/baþvurusu, mezuniyet sýnavý
sonucu/baþvurusu, transkript, referanslar ve baþvuru ücreti gibi belgelerin
denetlemesini yapar. Bütün belgelerin noksanlýðý denetlendikten sonra
sistem enstitüye baþvuruyu onaylama iznini verir. Belgelerde eksiklik
sözkonusuysa, baþvuru kabul edilemez.
Bütün baþvuru dosyalarý, baþvuru formlarý ve ilgili belgeler enstitü
tarafýndan toparlandýktan sonra, bu belgeler deðerlendirmeler için bölümlere
gönderilir.
Bölümler baþvuran aday hakkýnda karar verirler. Baþvuran
aday KABUL EDÝLEBÝLÝR, REDDEDÝLEBÝLÝR, ya da BEKLETÝLÝYOR konumuna alýnabilir.
Eðer bölüm baþvuraný kabul ederse, kabul edilme dönemini ve kabul yýlýný
sisteme girer, ve baþvuranlara danýþman atar. Baþvuran aday kabul edildiðinde,
adaya ODTÜ kimlik numarasý verilir ve otomatik olarak kayýt bilgisi girilir.
Bölüm notlar üzerinde gerekli deðiþiklikleri de yapabilmektedir.
Deðerlendirme sürecinin sonunda, bütün baþvurular Enstitü Komitesine
gönderilir. Eðer komite baþvuruyu kabul ederse baþvuran aday ODTÜ öðrencisi
olur ve adaya kabul yazýsý gönderilir. Eðer baþvuru kabul edilmez ise,
adayýn neden kabul edilmediðine dair bir yazý gönderilir. Her aday için
mektup, adresleri ve gerekli bilgileri içerecek þekilde sistem tarafýndan
yazýlýr. Enstitü, mektuplarý basar ve gönderir.
Eski ve Yeni Yüksek Lisans/Doktora
Baþvuru Sürecinin Karþýlaþtýrýlmasý
Þekil-2: Otomasyondan önce ve sonra baþvuru sistemi.
Süreci Ýyileþtirme
Bu sürecin asýl amacý üretkenliði arttýrmak, hayatý kolaylaþtýrmak, coðrafi
uzaklýðý ortadan kaldýrmak, insan faktöründen kaynaklanan yetersizlikleri
azaltmak, bölümlerin iþ yüklerini hafifletmek ve form teslimi sýrasýnda
bölümlerde ortaya çýkan iþ yükünü azaltmaktýr. Gerçekten de Yüksek Lisans
ve Doktora baþvurularýnýn otomasyona geçirilmesinden sonra iþ yükünde
ciddi bir azalma olmuþ ve süreç iyileþtirilmiþtir. Bu iyileþmeler þöyle
sýralanabilir:
- Bazý süreçler ortadan kalkmýþtýr:
- Baþvuran aday tarafýndan veri tabanýna iþlendiðinde bu veri bütün
taraflar tarafýndan kullanýlýr; bu yüzden ayný veriyi birçok defa girmeye
gerek kalmamaktadýr.
- Baþvuru bilgilerinin bir kopyasý sistemde bulunduðundan belgelerin
ikinci bir kopyasýný almaya gerek kalmamaktadýr.
- Kayýt bilgileri otomatik olarak yaratýlmaktadýr. Bu yüzden kayýt olacak
kiþinin kayýt bilgisi girme süreci ortadan kalkmýþtýr.
- Süreç durumu yakýndan takip edilebilmektedir:
Veritabanýna ne zaman bilgi girilse; bölümler, enstitü ve Öðrenci Ýþleri
Daire Baþkanlýðýnýn bu bilgiye eriþme olanaðý olacaktýr ve bu bölümler
diðer bölümlerin baþvuranlar hakkýndaki kararlarýný takip edebileceklerdir.
Baþvuranlarýn bilgilerini takip etmek daha kolay ve güvenilir hale gelecektir.
Bunlarýn yanýsýra, baþvuran aday da kendi durumunun ne aþamada olduðunu
takip edebilecektir.
- Coðrafi uzaklýk ortadan kalkmýþtýr:
Web tabanlý bir sistem olmasý sebebiyle adaylar baþvuru yapmak için
üniversiteye kadar gelmek zorunda kalmayacaklardýr.
- Bazý süreçler ardýl olmaktan çýkýp parallel süreçler haline dönüþmüþlerdir.
- Süreç kýsaltýlmýþtýr.
- Ýnsana dayalý iþ gücü azaltýlmýþtýr.
- Kaðýt tüketimi azaltýlmýþtýr.
- Süreç hýzlandýrýlmýþtýr.
- Baþvuru formu teslimi sýrasýnda oluþan kuyruklar azaltýlmýþtýr.
Proje, tez protokolü giriþi ve tez danýþman atamasý, tez jüri atamasý,
tez komite atamasý, ve bu sistemin "Öðrenci Ýþleri Bilgi Sistemi"
ile bütünleþtirilmesi iþleriyle devam edecektir.
|